Witajcie w kole olimpijskim z fizyki!
O kole olimpijskim
Struktura zajęć
Głównym celem tych zajęć jest przygotowanie do Olimpiady Fizycznej (i oczywiście dostarczenie insightu). Struktura zajęć jest inspirowana kołem olimpijskim z matematyki, na które miałem przyjemność uczęszczać, prowadzonym przez dr Bartłomieja Bzdęgę. Spotkania odbywają się raz w tygodniu i każde z nich składa się z trzech około 40 minutowych części. Pierwsza z nich to wykład dotyczący tematyki zajęć. Będzie on zawierał, obok olimpijskich standardów, sprytne (czasem nowatorskie) techniki rozwiązywania zadań i protipy. Druga część to przedstawienie zestawu zadań i rozwiązywanie ich. Każdy próbuje samodzielnie, ale w każdej chwili można poprosić o wskazówki. Wszystkie zadania mają charakter olimpijski – niektóre pochodzą z minionych olimpiad krajowych lub międzynarodowych, inne z mało znanych zbiorów, a jeszcze inne to nasze autorskie problemy. Ostatnia część zajęć polega na prezentowaniu własnych rozwiązań na forum, dyskutowaniu ich poprawności i pokazaniu alternatyw.
Zadania teoretyczne i doświadczalne
Zajęcia, jako że prowadzone są online, skupiają się głównie na zadaniach teoretycznych. Problemy eksperymentalne są jednak również ważną częścią zawodów, więc zapowiedziane spotkania koła (co kilka tygodni) będą dotyczyć sztuki przeprowadzania doświadczeń na olimpiadzie.
Poziom zaawansowania
Konstrukcja koła jest tak przemyślana, aby była rozwijająca dla uczestników o różnorodnym poziomie zaawansowania. Zapewnia to wyraźna gradacja trudności zadań w zestawach: od tych przeznaczonych dla początkujących, aż po szalone, mogące być wyzwaniem nawet dla prowadzących (na tym polega piękno olimpiady). Każdy uczestnik wybiera te zadania, które uważa za godnego przeciwnika, by potem móc z satysfakcją zaprezentować jego rozwiązanie. Dodatkowo, po zajęciach można zapytać o wyjaśnienie niezrozumiałych kwestii. Z tych powodów, zachęcamy do udziału także uczniów pierwszych klas, a nawet (w przypadku wyjątkowej determinacji) uczniów szkół podstawowych.
Kiedy zaczynamy?
Uruchomienie koła czeka jeszcze na odpowiednią liczbę uczestników. Zainteresowanych prosimy o wysłanie nam wiadomości wyrażającej potencjalną chęć uczestnictwa. Będziemy informowali zgłoszonych o szczegółach mailowo.
Prowadzący


Oliwier Urbański
Fizyka jest moją największą pasją. Interesuję się fizyką statystyczną, kwantowymi układami wielu ciał oraz fizyką żeglarstwa. W wolnych chwilach trenuję na klasie Formuła Windsurfing Foil.
Osiągnięcia:
1. klasa gimnazjum (2016/2017) – laureat wojewódzkiego konkursu z matematyki, finalista wojewódzkiego konkursu z fizyki
2. klasa gimnazjum (2017/2018) – laureat wojewódzkiego konkursu z fizyki, laureat III stopnia Olimpiady Matematycznej Juniorów, pierwsza nagroda w Wielkopolskiej Lidze Matematycznej, pierwsze miejsce w Wielkopolskiej Lidze Fizycznej
3. klasa gimnazjum (2018/2019) – laureat Olimpiady Fizycznej (6. miejsce), brązowy medalista Europejskiej Olimpiady Fizycznej w Rydze, 1. miejsce w konkursie fizycznym Lwiątko, druga nagroda w Wielkopolskiej Lidze Matematycznej, współautor zadań do Wielkopolskiej Ligi Fizycznej, 5. miejsce w konkursie Physics Cup
1. klasa liceum (2019/2020) – finalista Olimpiady Fizycznej (finał się nie odbył ze względu na Covid19), półfinalista Turnieju Młodych Fizyków, 2. miejsce w konkursie fizycznym Lwiątko, pierwsza nagroda w Wielkopolskiej Lidze Matematycznej
3. klasa liceum (2020/2021) – finalista Olimpiady Matematycznej, półfinalista Turnieju Młodych Fizyków, pierwsza nagroda w Wielkopolskiej Lidze Matematycznej, 2. miejsce w konkursie Physics Cup
1. rok studiów (kierunek fizyka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) (2021/2022) – indywidualny projekt: badania nad fizyką windsurfingu na hydroskrzydłach
2. rok studiów (2022/2023) – członek jury w Wielkopolskiej Superlidze Liceów z fizyki i współautor zadań, zdobycie pierwszej nagrody i wyróżnienia w międzynarodowym konkursie Mandles Prize for Hydrofoil Excellence za artykuły z badań na temat windsurfingu na hydroskrzydłach
3. rok studiów (2023/2024) – obroniony licencjat na temat zastosowania metody wariacyjnej do kwantowych układów wielu ciał
© Designed and developed by Jakub and Maksymilian Strzelecki